מערכות החינוך אמורות לעדכן את תוכניות הלימוד שלהן באופן קבוע, כדי להצליח לעמוד בסטנדרטיים הלימודיים העדכניים ביותר. למרבה הצער, מתוך כלל ההיבטים החיוניים לסביבת הכיתה, מערכות החינוך לא מקדישות את תשומת הלב הנדרשת למערך הישיבה, הכיסאות והשולחנות בכיתה.
הריהוט בכיתה או בסביבת הלמידה הביתית, חייב להיות מתאים לילדים, לאפשר להם תנועה באופן קבוע ולטפח יציבה בריאה. הישיבה כשלעצמה דורשת כמות מסוימת של פעילות. תוכנית הלימודים בלימודי קלינאות תקשורת אמורה לתת את הדעת לכל ההיבטים הללו ולהשפעתם המשמעותית על מידת ההבנה של התלמידים. וכאשר מערכת הריהוט בנויה בצורה הנכונה היא יכולה לשפר משמעותית את ביצועי הלמידה, במיוחד כשמדובר בתלמידים עם הפרעת קשב וריכוז.
מחקרים בתחום הארגונומי טוענים שהישיבה מאתגרת את הגוף. במצב ישיבה הגוף שלנו זז ללא הרף, גם כשאנחנו ׳יושבים בשקט׳. ישיבה מחייבת ביצוע תנועות גדולות וקטנות כאחד.
- כדי לשמור על שיווי המשקל ולבצע התאמות קלות, נדרשות תנועות זעירות.
- לעומת זאת הזזת הרגליים והזרועות הן חלק מפעולות נרחבות יותר.
שני סוגי התנועות הללו הכרחיות לבריאותנו. עם זאת, כשמדובר בתלמידים בכיתות, לפעמים קל יותר לומר מאשר לעשות.
הנה כמה נקודות חשובות על השפעת הריהוט בכיתות, שנותן אינדיקציה גם על השפעת הריהוט בפינת הלמידה הביתית של הילד, על הבריאות הפיזית שלו ועל רמת הקשב והריכוז שלו:
- יותר מ-83% מהתלמידים משתמשים בכסא ושולחן שלא מתאימים לגובה גופם. לפי המומחים, רוב הריהוט בבית הספר הוא מיושן ולא עומד בסטנדרטים האורטופדיים-פיזיולוגיים המינימליים.
- ילדי בתי הספר היסודיים יושבים כ-9 שעות בכול יום. נתון אחר מראה שהתלמידים מבלים כ-80% מזמנם בישיבה על כיסא בכיתה. גם בגנים, הילדים מבלים זמן ניכר בישיבה על כסא.
- ישיבה בכיתה נועדה מלכתחילה לעודד יציבה זקופה, שעלולה לגרום למאמץ גופני מופרז. יציבה לקויה עלולה לגרום לדחיסת הסרעפת ולהשפיע על הנשימה ועל איכות הקול.
- לכיסאות המסורתיים יש מושב קשיח שמוטה לאחור. עיצוב זה עלול לגרום לזרימת דם לקויה; לקשת אחורית בגב, למתחים בשרירי הכתפיים, הצוואר והגב; ולדחיסה של עמוד השדרה ואברי העיכול.
- ריהוט לתלמידים המעוצב בצורה גרועה משפיע על הארגונומיה הקוגניטיבית או על אופן פעולת המוח ועל תהליכים קוגניטיביים אחרים. כמו: חוסר מיקוד, קשיי קשב וריכוז, בעיות זיכרון והישגים לימודיים נמוכים.
חשיבות הריהוט והמרחב ללמידה
גם הכיסא וגם השולחן חשובים לנוחות הילדים ומסייעים להם להישאר מעורבים ופרודוקטיביים. בין אם הילדים יושבים ולומדים בכיתה, או מכינים שיעורי בית בפינת הלמידה, חשוב להתרחק מגישת ההוראה שדורשת מהם ׳לשבת בשקט ולהקשיב׳. בימינו, יש כמה סיבות טובות לכך שציוד כמו כיסאות ארגונומיים ושולחנות עמידה מתכווננים הופכים ליותר ויותר פופולריים:
- ריכוז טוב יותר
פינת למידה יעילה מאפשרת לילד להתמקד, לשמור על המוטיבציה ולהשלים את המשימות שלו, תוך שהיא מספקת לו מקום לתחביבים יצירתיים יותר כמו ציור ומשחקים. פינת הלמידה אמורה גם לספק מקום לאחסון כל הדברים הקשורים לבית הספר ולפעילויות אחרות, כדי שהילד יוכל להתיישב ולהתחיל במשימות שלו.
- שיפור דפוס השינה
כאשר הילד לומד כשהוא יושב על כסא ליד השולחן, מפרידים בין שעת הכנת השיעורים ושעת השינה. עבודה ליד שולחן היא לעתים קרובות הרבה יותר פרודוקטיבית ויכולה לעזור להפחית חרדה ומתח הנגרמים מלחצים מוגזמים. אפשר גם לנצל את השולחן כדי להשאיר את אזור המיטה נקי מחפצים ולהציע לילד מקום רגוע שיעודד שינה וישפר את איכותה.
- בריאות ורווחה כללית
פינת למידה עם שולחן וכיסא איכותיים, מבטיחה שהילד יישאר ממוקד בשיעורי הבית ובלמידה. זה גם קריטי שהילד יצא מדי פעם להפסקה, ויחזור ממנה פיזית לשולחן הלמידה שלו.